reklama

Nová výživová doporučení v USA

05. červenec 2011

Na začátku června vydalo americké Ministerstvo zemědělství (USDA) nová výživová doporučení pro obyvatelstvo. Součástí doporučení je i nová grafika, kterou vidíte na titulním obrázku. My Plate (Můj talíř) nahrazuje dříve používanou potravinou pyramidu známou i u nás.

Obrázek je snadno srozumitelný - polovinu talíře zabírá zelenina a ovoce (zelenina větší část), druhou polovinu tvoří bílkoviny a obiloviny, mléko je uvedeno zvlášť.

Slovní doporučení jsou také jednoduchá:

Vyvážený příjem kalorií
Jídlo si užívejte, ale jezte méně.
Vyhněte se přehnaně velkým porcím.

Čeho jíst více
Vaši stravu by mělo z poloviny tvořit ovoce a zelenina.
Obiloviny by měly být alespoň z poloviny celozrnné.
Přejděte na mléko bez tuku nebo nízkotučné (1%) mléko.

Čeho jíst méně
Srovnávejte obsah sodíku v jídlech jako jsou polévky, pečivo nebo mražená jídla a vybírejte si jídla s nižšími hodnotami.
Namísto slazených nápojů pijte vodu.

Odborníci v USA hodnotí nová doporučení vcelku kladně s tím, že je to zřejmě maximum možného při současné úrovni lobbování ze strany potravinářského průmyslu a zemědělských výrobců. Nejvíce oceňují doporučení jíst méně, které doteď Američané od vlády oficiálně neslyšeli, a doporučení, aby polovinu stravy tvořilo ovoce a zelenina. Marion Nestle (blog www.foodpolitics.com) má jedinou podstatnější výtku, a to vůči pojmu Protein (bílkoviny), pod kterým si lidé budou představovat zejména maso, méně už luštěniny nebo ryby. Bílkoviny jsou navíc obsaženy také v obilovinách a v mléce, které tvoří další části talíře.

Předchozí doporučení USDA si můžete prohlédnout na tomto letáku:
http://www.choosemyplate.gov/downloads/MyPlate/ABriefHistoryOfUSDAFoodGuides.pdf

Celá akce stála americké daňové poplatníky 2 mil. dolarů, testovalo se např. jestli je obrázek talíře srozumitelný pro všechny skupiny obyvatelstva, a teprve čas ukáže, jestli to přinese společnosti nějaký prospěch, protože doporučení jsou od reality stravovacích návyků průměrného Američana hodně vzdálená.

Pokud by někoho zajímala česká výživová doporučení, tak jsem našla doporučení Společnosti pro výživu z roku 2009 a leták Ministerstva zdravotnictví z roku 2005. Doporučení Společnosti pro výživu stojí za přečtení, ale je to verze pro odborníky, nějakou zjednodušenou verzi pro obyvatelstvo se mi najít nepodařilo. Pokus Ministerstva zdravotnictví je po formální stránce nadějný, ale obsahem už přece jen zastaralý.

-ir-

Doporučit e-mailem

Mapa kvality ovzduší v ČR Jsou plísňové sýry v těhotenství opravdu tak nebezpečné?

Komentáře k článku

Zatím nejsou vloženy žádné komentáře.

Vložit nový komentář




Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.

reklama
reklama
reklama

vybíráme z blogů na Maminkám.cz

Přejít na blogy

Nejnovější příspěvky do diskuze

Další nové příspěvky

Do diskuzního fóra

nově založená témata v diskuzi

Další nová témata

Do diskuzního fóra

Těhotenská kalkulačka.



Zapamatovat vložené údaje

Výpočet plodných dnů.


Tisknout

TOPlist