reklama

Žena má mít právo rodit doma

01. únor 2012

Pražský městský soud nedávno rozhodl o tom, že žena má právo rodit doma s porodní asistentkou. Vzhledem k tomu, že stát v současné době nevydává porodním asistentkám povolení pro provádění porodů doma, měla by podle soudu zajistit péči při domácích porodech státní zdravotnická zařízení, v tomto konkrétním případě Fakultní nemocnice v Motole.

Souhlasím s tím, že by žena měla mít právo porodit doma s porodní asistentkou, pokud si to sama přeje. V současné době je domácí porodní asistence u nás v podstatě postavená mimo zákon, což je podle mě špatně. Ženy u nás nemají ani možnost porodit v nemocnici jen s porodní asistentkou, tedy i jen napodobit domácí porod.

Když jsem dala tento svůj názor na rozhodnutí soudu na Facebook, vyvolalo to silnou reakci (silnou na poměry Facebookového profilu Maminkám.cz). Reakce mohu rozdělit do tří skupin podle četnosti. Nejméně bylo souhlasných reakcí. Druhou skupiny tvořily reakce typu JÁ bych doma nikdy nerodila, což vlastně neodporuje mému názoru na právo rodit doma, i když to tak možná bylo myšleno. A třetí nejpočetnější skupina hájila názor, že by se porody doma měly zakázat, protože jsou pro dítě nebezpečné.

Matky, které rodí doma, jsou často kritizovány jako sobecké, protože dávají přednost svému "pohodlí" před "jistotou" nemocničního prostředí. Nechci teď srovnávat bezpečnost porodů doma a v nemocnici, podle zastánců domácích porodů jsou rizika při dodržení pravidel sestavených Světovou zdravotnickou organizací srovnatelná, naopak podle většiny českých lékařů je porod doma rizikovější (jejich prohlášení jsou někdy až hysterická, jako by se porod doma rovnal pokusu o vraždu). Ale chtěla jsem psát o zmíněné sobeckosti matek rodících doma - ony totiž opravdu jsou svým způsobem sobecké, záleží jim na tom, aby se dítě narodilo přirozeným způsobem, aby ony samy měly z porodu dobrý pocit. A mě připadá, že to tak má být, že matka může být takto sobecká, že má právo cítit se u porodu dobře, že je to součástí porodu a prospívá to dítěti. V nemocnici se na toto pořád zapomíná, tam je důležité jen dítě, které je třeba co nejrychleji dostat ven, aby se náhodou něco špatného nestalo.

Myslím, že odpůrci domácích porodů až příliš nadřazují zájem dítěte nad zájem matky. Pokud by tento přístup zcela převážil, může to časem ovlivnit i porodnickou praxi v nemocnicích, kde bude také nařízen jediný způsob porodu nejbezpečnější pro dítě. Pokud se například ukáže, že plánovaný porod císařským řezem je pro dítě bezpečnější než normální porod, společnost pak bude nutit matky rodit nejen v nemocnici, ale také rodit císařským řežem, i když pro matku je to velká operace potenciálně ji ohrožující na životě. Za podivínku, který ohrožuje svoje dítě, bude i žena, která bude chtít rodit vaginálně.

Netvrdím, že takto porodnictví skončí, spíš to uvádím jako příklad pro pochopení mého názoru, že není možné dávat dítěti absolutní přednost před matkou, která ho nosí. Je mi líto, že společnost akceptuje právo ženy dítě do 12. týdne těhotenství z vlastního rozhodnutí zabít, ale považuje ženu za špatnou matku ve chvíli, kdy se rozhodne porodit doma.

Pozn.
Autorka článku prožila dva porody v nemocnici a doma by nikdy nerodila.

-ir-

Doporučit e-mailem

Týden respektu k porodu Vánoční přání

Komentáře k článku

  • 1. K. Schlikova Reagovat14. 02. 2012 16:17

    Dobrý den, není to tak dlouho,co matky rodily pouze doma, protože prostě na výběr neměly, ještě před 100 lety bylo nepoměrně více vdovců a sirotků, ženy při porodu (nebo pár dní po něm) umíraly... V příručce francouzského lékaře (bohužel si nevzpomenu na název) z konce 19. stol se dokonce dočteme, že je normální, že se první dítě narodí mrtvé... , takže taková pohoda v kruhu rodinném rodit doma zřejmě nikdy nebyla. Nastávající maminky i jejich partneři očekávají, že se jim narodí zdravé dítě, ale bohužel, může nastat tisíce komplikací, právě v průběhu porodu a místo radosti příjde jen lítost a smutek, stojí to pár hodinové nepohodlí v nemocnici za celoživotní výčitky? Každý ví, že postižení mozku jsou NEVRATNÁ, takže pokud nemáme doma operační sál, kde se v případě (kyslíkové) nouze (plodu)bude moci provést akutní císařský řez je každý porod podstatně rizikovější,než v nemocnici, protože za 15 min.to sanita do nemocnice sotva stihne, natož, aby se stihl zákrok samotný.... Jistě, žena má právo být sobecká, ale každý sobec jednou hořce lituje.

  • 2. laura Reagovat15. 02. 2012 15:28

    souhlasim porody doma

  • 3. Lucie Reagovat16. 02. 2012 14:44

    Já jsem odpůrce domácích porodů a chci reagovat na dvě prohlášení v článku. My, kritici domácích porodů, nekritizujeme matky rodící doma, protože nadřazují zájem svůj nad ZÁJEM dítěte. Ale protože nadřazují zájem svůj nad ŽIVOT dítěte. A věc druhá s tím související - samozřejmě, že rizika u porodů doma a v nemocnici jsou stejná, ale jde o to, co se stane, pokud taková riziková situace nastane. Doma můžete tak akorát čekat na sanitku ve chvílích, kdy jde o vteřiny, zatímco v nemocnici nastoupí tým odborníků ihned. Pokud někdo považuje za přirozené i to, že dítě nebo matka mohou u porodu zemřít, nechť si rodí doma. Ale ať pak hlavně nikoho nežalují, když sanitka přijede pozdě...

  • 4. Lucie Reagovat16. 02. 2012 14:50

    Naprosto souhlasím s pohledem do historie, kdo má zájem, ať si přečte knihu "Radostné dětství?" od Mileny Lenderové. Úmrtnost byla nepředstavitelná. Více než 100 let se lékaři snažili přesvědčit ženy, aby rodily v porodnicích a nyní, když máme téměř nejnižší úmrtnost při porodech na světě, tak zase někoho napadá rodit doma... Pokud některé ženy chtějí rodit jinde než v nemocnicích, ať se raději zasazují o zřizování porodních domů, ale ať neriskují žovot svého dítěte... A nebo vlastně - ať si klidně riskují, ale ať mají povinnost si porodní asistentky zaplatit pěkně ze svého ať - pokud se něco stane - obviňují jen samy sebe.

  • 5. Jana Reagovat20. 02. 2012 11:30

    Nechápu maminky, které se rozhodnou rodit doma. I když jsem si v prvním těhotenství žádné komplikace nepřipouštěla, rodila jsem ve 33.týdnu. Díky tomu, že to bylo takto brzy, byla jsem převezena rychlou do FN HK. Malý potřeboval okamžitou lékařskou péči (neudýchal to). Naštěstí máme krásného zdravého kluka a jsem za to vděčná. Nyní jsem podruhé těhotná, moc si přeji, alby vše proběhlo "tak jak má". Bojím se, aby jsme stihli dojet do nemocnice, u syna jsem měla kontrakce po 3 minutách, lékařka nepoznala dle monitoru, ale já o nich nevěděla, necítila jsem nic. S přirozeným porodem souhlasím, ale v nemocnici pod dohledem odborníků. Neriskujte!!!

  • 6. Katka Reagovat21. 02. 2012 22:21

    Já vidím v rozhodnutí soudu ještě jednu úroveň a to - kdo nahradí chybějící porodní asistentku v nemocnici? K takovým porodům budou muset i ty, které o to vyloženě nemají zájem , protože jde o velké riziko. Jak se pak bude soud stavěk k žalobám týkajících se trvalého poškození dítěte? Viz nedávný případ, odsouzené porodní asistentky...

  • 7. paulin Reagovat27. 02. 2012 09:53

    Doporucuju shlednout toto video :) RODIT JINAK http://www.youtube.com/watch?v=7xN1f0cSmhg

  • 8. K.Schlikova Reagovat28. 02. 2012 11:43

    Zkušenosti jsou sdělitelné, ale nepředatelné!!!!http://www.novinky.cz/krimi/260330-dite-zemrelo-pri-domacim-porodu.html

  • 9. Eva Reagovat03. 03. 2012 01:17

    Pokud jde o větší úmrtnost novorozenců v historii, nelze jednoznačně říct, že by se úmrtnost snížila právě kvůli přesunutí porodů z domácností do porodnic. Faktorů, díky nimž se úmrtnost snížila, je celá řada a patří mezi ně i celkové zlepšení výživy, hygienických podmínek, zavedení prenatání péče, apod. Důvodem pro domácí porod také nemusí být vždy pohodlnost nebo touha zůstat v příjemném prostředí. Řada žen volí domácí porod naopak proto, že jej považuje za méně riskantní, než porod v nemocnici. Mnoho z tolik skloňovaných rizik je totiž způsobeno lékařskou intervencí a lékařským vedením porodu. Např. ještě dnes je u nás problém při porodu v nemocnici rodit ve druhé fázi porodu v jiné poloze než vleže či v polosedě na lůžku, což je poloha, která sice umožňuje lékaři lépe sledovat průběh porodu, ale na druhé straně je už dnes na základě provedených studií známo, že právě tato poloha způsobuje větší bolesti, zhoršuje proudění krve a tedy přísun kyslíku pro plod a následně i vyšší riziko tísně plodu. Řada epidemiologických studií také zpochybňuje účelnost a vhodnost sledování plodu kardiotokografem (u žen, které byly nepřetržitě monitorovány, byl výrazně častěji proveden císařský řez, přestože nebyl nutný; význam srdečního tepu jako relevantního ukazatele kritického stavu plodu je v poslední době zpochybňován), nemluvě už o podávání látek, které mají porod urychlit nebo ulevit od bolesti. V případech, kdy se vyskytne komplikace takového rázu, že je nutné porod ukončit operativně, nemusí pomoci ani to, že jste v nemocnici: rozhodující je, jak daleko je lékař a jak daleko je anesteziolog, aby bylo operaci možné provést co nejrychleji a ne každá nemocnice má k dispozici anesteziologa 24 hodin denně. Pokud tedy chcete tvrdit, že jste v tomto ohledu zodpovědnější než žena rodící doma, zřejmě jste se podrobně informovala o tom, jaká je situace v porodnici, kterou jste si vybrala a jestli je tam taky někdo, kdo dobře umí porodnické kleště. Tvrzení, že ženy, které si vybírají domácí porod, tuto možnost volí z pohodlnosti, je těžko obhajitelné. Za prvé se u domácích porodů v téměř nepoužívají léky k utišování bolesti; za druhé, ženy, které chtějí rodit doma jsou typicky vzdělané a dobře informované - o porod a těhotenství se zajímají, vzdělávají se a k tomuto rozhodnutí dospívají po zralé úvaze; za třetí, služby porodních asistentek jsou mimo nemocnici samozřejmě placené; a konečně: být v zemi jako je Česká republika obhájkyní domácího porodu znamená čelit neuvěřitelně silnému tlaku okolí (včetně toho nejbližšího, matky, manžela), které obvykle ženu zahrne kritikou, vyčítá jí sobeckost, hazardování se životem dítěte a podobně. Rozhodnout se pro domácí porod rozhodně neznamená být pohodlná: je to neuvěřitelná investice energie, času a peněz.

  • 10. Hanka Reagovat06. 03. 2012 09:58

    Já považuji porody doma za neskutečný hazard s životem dítěte. Pokud nějaká "matka" nadřazuje své pohodlí nad zdraví svého dítěte, měla by při případných komplikacích nést veškerou zodpovědnost. Odsoudila bych tedy ji, ne porodní asistentku. Taková žena se snad nedá ani nazvat matkou. Protože matka udělá vše pro to, aby její dítě mělo od počátku veškeré vybavení pro případ nezbytné pomoci nablízku.

  • 11. Qulee Reagovat07. 03. 2012 23:15

    Já zas nechápu ten argument, že doma mají rodičky větší pohodlí - co to je za hloupost? A že jsou odděleny od dítěte? My byli s miminkem neustále, nikam nám ho neodnesli, jen se u nás střídaly týmy sester, první tým hlídal před porodem, další byl u porodu s lékařem, třetí se staral o miminko po porodu (na pokoji) a po očištění a zapsání (cca 10 min) jsem měl dceru u sebě (manželku doktor šil). Pak nás tam nechali samotné, po půl hodině přišla sestřička vyzkoušet kojení. Pohoda a krásný zážitek...

  • 12. Wickes Reagovat14. 03. 2012 22:56

    Dobry vecer.Take bych chtela pridat nazor,ja osobne sem zastance porodu v porodnici,sem take matka a nikdy bych neriskovala zdravi nebo zivot sveho ditete.Ze zkusenosti pro me blizke osoby vim,ze se u porodu muze stat cokoliv,moje mamka pred 7lety na svet privedla mou sestru,porod nepostupoval jak mel,rodila 18hodin pote se sestra zacala dusit,musela okamzite ven-akutni cisarak,aby toho nebylo malo doktor mamce oznamil,ze stesti,ze nakonec sla cisarem,protoze mela omatanou pupecni snuru kolem hlavy,nehlede na to ze se muze stat,ze dite bude blbe natocene nebo bude potrebovat okamzitou pomoc a i matka se vystavuje riziku,muze zacit krvacet z rodidel,muze mit jakykoliv jiny zdravotni problem,jak matka a dite sou vystaveni nebezpeci.Uvedomuji si vsak,ze kazdy clovek ma pravo si o sobe rozhodovat sam,je to pouze muj nazor.Ja bych do toho rizika nesla a nepodporila bych nikoho aby se tak rozhodl.Preji prijemn zbytek vecera

  • 13. Lucie Reagovat17. 03. 2012 05:39

    Souhlasim s predchozimi nazory, porod je predevsim o privedeni ditete na svet, jeho zdravi a zivot je dulezitejsi nez pohodli, nepohodli,ci nejaka "prava"rodicky.Ktera argumentuje svym pravem rodit kde chce , at take prevezme veskerou zodpovednost i za pripadne komplikace., Odpovednost trestni, moralni,financni.Vzdyt to prece neni o tom, ze zena "si muze rodit" kde chce.Predevsim "si nerodi" jen tak sama pro sebe, rodi dite, a o tom to je.

  • 14. fler Reagovat23. 03. 2012 00:03

    Myslím, že nejde tak ani o to, na co má matka právo, ale o to, aby se nezapomínalo na to, že cílem celého těhotenství a porodu zvláště není uspokojení matky a její spokojenost a -dá-li se to tak nazvat-zážitek, ale porození zdravého dítěte tak, aby bylo co nejmíň ohroženo. Takže, matky, život je krásný a užívejte si ho jinak než tím, že se upnete na porod doma a čekáte od toho něco zvláštního. Tohle není chvíle, kdy by byl čas na vaše prožitky, zážitky a uspokojení. Zkuste to pochopit a dejte dítěti šanci!

  • 15. Terry Reagovat02. 04. 2012 19:56

    Myslím, že je to hlavně zbytečné riziko - v dnešní době, kdy má žena právo vybrat si porodnici podle svého gusta, sestavit si svůj porodní plán, který alespoň dle mé zkušenosti personál pokud je vše v pořádku respektuje. Na svůj porod vzpomínám ráda a nevím, co bych na něm doma měnila. Ale i kdyby to tak nebylo - důležitý je přece ten výsledek, ne?? Zdravé dítě a zdravá maminka. A to za trošku případného nepohodlí stojí.

  • 16. Kamila Reagovat10. 04. 2012 15:17

    V poslední době to slyším velmi často. Žena má právo si rodit kde chce !! Asi ano, máme tady svobodu. Ale také by mělo být jasně řečeno, že za takovéto rozhodnutí si bude zodpovídat sama. Bez jakékoliv následné možnosti obviňovat a podávat trestní oznámení na sanitku, lékaře, sestry, kteří při nějakém problému nestihnou pomoci. Bez možnosti následných sociálních dávek v případě narození postiženého dítěte. Naopak, sama by se musela zodpovídat, proč se tak stalo. Také by si to vše měla sama uhradit. Výjezd sanitky by v takovém případě nebyl kvůli nenadálé události, ale proto, že se rodička nechtěla dostavit do nemocnice, ale najednou ji to z důvodu komplikací nevadí. Tak proč jí to máme my všichni platit. Samozřejmě, že komplikace nemusí nastat, ale jak to bude probíhat nikdo neví až do konce. Asi jsem to tvrdě napsala, ale dost mě to trápí. Připadá mi, jako by porody doma tady propagovala nějaká náboženská sekta (která-pokud vše dopadne dobře tak má vděčnou, oddanou ovečku ve svém stádu. Pokud bude problém, tak zavolají doktora a starejte se.......takže nic neriskují a mají pouze výhody). Nebo někdo, kdo se chce napakovat na stavění porodních domů a vše co s tím souvisí ....? Pokud budoucí matky argumentují tím, že nemůžou vydržet tu chvíli v porodnici - opravdu zdůrazňuji chvíli, jelikož do samotného porodu může být kde chce a po porodu si může jít taky kam chce, nikdo ji tam násilím držet nebude - tak to je vzhledem k riziku hloupý argument. Já měla celé těhotenství i příjezd do porodnice a pár hodin na porodním naprosto v pořádku a přesto se to pak tak zkomplikovalo, že pokud bych byla doma, tak jsem nepřežila ani já, ani syn. Tak proboha neriskujte, vždyť mnohé porodnice mají k dispozici pokoj, který bude na tu dobu jen Váš a vyzdobit si ho jako doma taky můžete.

  • 17. Hanka Reagovat25. 04. 2012 09:13

    Souhlasím s porodem v nemocnici.Nejsem nezodpovědná.Mám dvě dcerky a obě musely ven císařským řezem.První porod jsem měla akutní a nedovedu si představit,jak by to dopadlo při porodu doma.

  • 18. Oli Reagovat25. 04. 2012 15:09

    Já bych matky co chtějí rodit doma, zavírala do vězení. Matky jsou od toho aby se o miminka starali a nesli za ně veškerou odpovědnost a ne aby je vystavovali zbytečnému nebezpečí

  • 19. Lucie Reagovat26. 04. 2012 21:09

    Dobrý den, doporučuji si přečíst knihu Matka Země nebo Znovuzrozený porod od Michela Odenta. Možná poté bych tu nečetla tak neobjektivní diskuze. Nejsem zastánkyně porodů doma, nicméně, než vyjádřím nějaký názor, zjistím si předem o tom informace. Nic není černé nebo bílé.. a můj názor....nejde o porod doma nebo v porodnici, jde o možnost volby...právo ženy si zvolit, kde a jak se cítí bezpečně pro porod. Každá to má jinak.

  • 20. Kačka Reagovat30. 04. 2012 21:30

    Zajímalo by mě, jestli ty ženy, které obhajují porod doma, již rodily. Já začal nečekaně rodit uprostřed noci, naštěstí to bylo blízko do porodnice. Vzpomínám, jak jsem při porodu stále sledovala hodiny, když se mi ne a nedařilo dítě vytlačit ven, které se už dusilo. Bože, je to už strašně dlouho, opakovala jsem si, jestli bude postižené, ať je radši mrtvé, honilo se mi hlavou. Nakonec jsem to s pomocí lékaře a dvou porodních asistentek, kteří mi dávali kyslík a kteří ze mně dítě vytlačili "jako z tuby se zubní pastou", dokázala. Dítě museli oživovat a já mám díky rychlému zákroku zdravé miminko. Někdy nejde o minuty, ale o vteřiny. Kdo bude mít při porodu doma okamžitý přístup k přístrojům a lékům potřebným pro umírající dítě či matku?

  • 21. radka Reagovat02. 05. 2012 15:33

    Prave lezim v jihlavske porodnici a vedle me oddychuje nas novorozeny Honzicek. Kdybych si takto lezela a rodila doma, tak uz neziju ani ja, ani nas syn. Po bezproblemovem tehotenstvi a zacatku porodu Honzik proste nesestoupil, hlavicka se zasekla v porodnich cestach a jen diky rychle sekci jsme oba (az na muj praskly mocak a delohu) v poradku. A takovych pripadu znam dost a dost. Nikdy bych doma nerodila. Staci vybrat dobrou porodnici, kde vam vyjdou vstric. A myslim, ze uz dnes na vyber je. A par hodin v cizim prostredi za zivot a zdravi stoji, ne?

  • 22. charibda Reagovat17. 05. 2012 20:09

    Já myslím, že se kolem porodů doma zvedá celkem zbytečná hysterie. Zastánci rození v nemocnici se ohánějí právem dítěte na život, ale trochu jim nedochází, že svá práva má i matka a bohužel, v naší republice je ještě hodně porodnic, kde se její práva na soukromí, volbu polohy jinak než na porodním lůžku, nepoužívání léků apod., nerespektuje. Personál leckdy zneužije její vyčerpanosti a pak jí jenom řeknou, nechť laskavě je ráda, že má zdravé dítě. Většina žen zvládne své dítě porodit sama a v klidu. Neměla by se tedy diskuze přesunout spíš na téma, proč je stále většina českých porodnic takovými zastánci lékaři vedených porodů? Proč se z žen dělají pipiny, co by porodit bez lékaře nezvládly? A navíc mi tu chybí statistika o tom, kolik dětí zemřelo v nemocnici u porodu. A není tak dávný případ, kdy lékaři na Bulovce zpackali porod dítěte a to bude do smrti na úrovni půlročního děcka. A ještě se bílé pláště kryjí jeden druhého. Prostě se mi nelíbí ten jednoznačný pohled na to, že žena rodící doma je svině, co chce zabít své dítě, zatímco v nemocnici nikdy nikdo neudělal chybu a jenom tam zachraňují všechno. Zkuste se zeptat žen, kterým se díky "péči" lékařů narodilo postižené dítě, co si myslí o domácích porodech, myslím, že tyto mámy jsou z tohoto hlediska nejméně zaujaté....

  • 23. Davidová Reagovat28. 05. 2012 21:43

    Dobrý den, naprosto souhlasím s prvním příspěvkem - paní Schlikové. Já mám 2 děti, oba porody super v pořádku ale i tak jsem ráda, že místo nějaké asistenky jsem měla u porodu opravdového lékaře, který v krajní nouzi pomůže miminku na svět. Dřív byla jiná doba. I můj tatínek 70 let říká že ženský odrodily třeba hned na poli, nebo samy doma. Ale to, že bylo mnoho mrtvých dětí i maminek už se nějak neřeší. Ale dnes na poli přece nekopeme brambory....kupujeme si mobily, počítače, prostě používáme ve všech možných směrech technické vymoženosti doby - a to určitě i maminky s tzv.staromódnímy názory !!!!! Nad tím by se takové maminky měly samy pozastavit. Neznám produktivní ženu, ktera by neměla v dnešní době minimálně mobilní telefon - jednu z vymožeností doby....ale rodit doma bez ničeho se některé odváží, gratuluji mají teda velkou kuráž, já jsem asi potom srab....kvůli SVÉMU VLASTNÍMU POHODLÍ klidně riskují smrt svojí nebo dokonce toho malého tvorečka? Myslím si, že každá žena, která žila a rodila před 100 lety, by byla radši rodila za našich podmínek v nemocnici - s pocitem že je tam pomoc na blízku... Než aby se u porodu doma mohla bát o sebe a hlavně o děťátko.

  • 24. Marie Reagovat07. 06. 2012 14:46

    Reakce na [3]: naprostý souhlas!

  • 25. Leila Reagovat17. 06. 2012 21:49

    Reakce na [10]: Děkuji za krásný článek, sama se chystám rodit doma, spousta faktorů, které jste popsala rozhodly i v mém případě pro domácí porod. Dovolím si k vašemu čistému a moudrému názoru přidat ještě jeden. Lékař, který si myslí, že porod je proces musející se odehrávat v nemocnici, repk. porodnici je pro mne a omluvte prosím to slovo, ale velký hlupák. Porod je naprosto pro, na porod perfektně fyziologicky stvořenou ženu, naprosto přirozený. Všímám si, že většina žen zde vyjádřila plno staorstí a obav z možného vyskytnutí se problémů u porodu, připadám si tedy jaksi divně, protože dle mého, absence těchto pochybností a strachů, jak je tomu u mě, nepramení snad z nezodpovědnosti vůči plodu, či mě samotné, naopak. Nestresuji se přemýšlením o tom, jaké všelijaké starosti se mohou přihodit, nestresuji se jednoduše proto, že mi prostě nepříjdou na mysl. Užívám si plnou bytostí momentální těhotenství, pozoruji ho s láskou, úctou a vědomím, že se ve mě děje zázrak. Nechápu tedy, jak se při tak úchvatném stavu, v jakém vskutku těhotná žena je, může některá soustředit na něco kdyby, coby, někdy a neužívat si tu dokonalou přitomnost, která takhle ladně vydrží až do porodu.Protože kde člověk nevidí problém, tam není. Děkuji za možnost vyjádřit svůj názor.

  • 26. Martina Reagovat25. 06. 2012 20:18

    Tak nevím o Vašich porodnicích, ale já odrodila v Jablonci za asistence 2 sestřiček a porodní asistentky - včetně kyslíku a nástřihu. Doktor mě přišel jenom zašít, takže opravdu není pravda, že Vás porodnice nutí rodit s lékařem. Vedle na pokoji byl porod velmi komplikovaný a protože to bylo v noci, byl lékař vedle. Opravdu si nedovedu představit, že bych měla doma takový komfort jako tady, kde se nemusím starat o krvavá prostěradla, o to, že se s balónem nevejdu ani do sprchy ani do vany, že máme koupelnu tak malou, že se tam kromě mě nikdo další nevejde, že to uslyší sousedi, nebo že já uslyším je, že si musím pozvat na další dny příbuzné, aby mi pomohli s vařením - v porodnici je maximální komfort, nonstop péče o mě i o dítě. Rodit dneska v porodnici je normální. Pokud se zastánkyně domácích porodů chtějí vracet kamsi do minulosti, kdy byla žena "spjata s přírodou", měly by vážně uvažovat o odpojení elektřiny, vody, kanalizace a dalších výdobytků moderní doby včetně antibiotik. Když návrat, tak ale se vším všudy a ne jak se to hodí. Reakce na [23]:

  • 27. Iva Reagovat29. 06. 2012 16:27

    Reakce na [6]: Nebojte se, ani velcí příznivci domácích porodů si nerisknou rodit ve 33. týdnu doma. I autorka článku uvádí, dobře zvážit situaci. Obvykle je s vámi v západní Evropě porodní asistentka ochotna rodit doma od 38. týdne.

  • 28. Monika Reagovat04. 07. 2012 11:20

    Milé maminky, vy jste v této diskuzi tak nekompromisní až mě to děsí. Já sama mám dvě děti, obě jsem rodila v porodnici. Jsem srab, abych experimentovala. Ale mám kamarádku, která rodila doma a má dvě krásné zdravé děti. Na druhé straně mám sestřenici, která rodila v nemocnici plné vyškoleného personálu a přístrojů, jak vy tady říkáte a doktor bohužel nebyl k nalezení a nikdo nějak neměl čas jí pomoci porodit, tak porodila sama na hekárně a dítě je postižené. Takže bylo celkem jedno kde rodila, že. Porod je prostě hazardní záležitost dnes nebo před tisíci lety. Ale ženy toto riziko stále podstupují, protože život bez dětí skrátka nemá smysl. Tak proč je nenechat, ať si vyberou sami, kde chtějí rodit. A ptáte se, kdo zaplatí následnou péči? Sanitku a tak, kdyby se něco stalo? No přece zdravotní pojišťovna! Od čeho si celý život platíme "zdravotní" a daně? Platíme je od toho, aby se o nás v případě nouze postarala, ne.

  • 29. Leila Reagovat05. 07. 2012 19:33

    Reakce na [29]: Moniko, jste moudra zena a musim s vami jen souhlasit.

  • 30. lenny Reagovat11. 07. 2012 22:31

    Pokud matce záleží na jejím dítěti, myslí v první řadě na jeho zdraví a pak na sebe (své "co bych si přála"). Nikdy neví jaké komplikace během porodu můžou nastat a to i tehdy, když je před tím vše v naprostém pořádku. Když existuje v porodnicích odborné vybavení a různé možnosti jak komplikace při porodu zmenšit či odstranit, měla by chtít být u těch přístrojů a lidí, které jí nebo jejímu dítěti dokážou pomoci. Příjezdem sanitky může být často pozdě. Ano, dřív se rodilo doma, nebyla jiná možnost. Dnes se snaží dělat porodnice co nejbezpečněší a nejvhodnější pro maminky a děti. Počítá se i s rodinou budoucí matky. Ano, někomu to prošlo a nic se při domácím porodu nestalo, ale jak ví nastávající matka, že i u ní bude vše ok? Osobně nevím, proč některé budoucí maminky do porodnice nechtějí... Bojí se prostředí? Presonálu? I v porodnici může být "příjemný a klidný" porod (lepší slovo mě momentalně nenapadlo) :-) snad je jen za potřebí si vybrat porodnici. Miluju své dítě a miluju sebe, nikdy bych nerodila doma jen s porodní asistentkou!!!! (skoro před rokem jsem porodila holčičku)

  • 31. lenny Reagovat11. 07. 2012 22:58

    Reakce na [10]: Tato reakce vypadá na první pohled jako velmi odborná, ale doopravdy je to jen nedomyšlený text plný nejasností a protikladů. V podstatě každá věta má své Ale. Úmrtnost novorozenců se opravdu snížila díky hygieně ... ale tyto podmínky nastaly právě vznikem porodnic. Nebo sledování srdce miminka je velmi důležité, nebo si snad některá maminka myslí, že její děťátko nepotřebuje srdce a nemusí správně fungovat (ať je to z jakéhokoli důvodu). Ano někdy to nevyjde ani v porodnici, někdy se bohužel zaměstná nevhodný personál, ale my se tu bavíme o tom, jak to funguje obecně. Po přečtení tohoto článku mě jen napadla nová myšlenka, ženy chtějí rodit doma, kvůli tomu, že chtějí být zajímavé nebo chtějí být za hrdinky (hloupost, že?). Možná chtějí potom říct: "Já jsem to zvládla!" Tyto ženy jsou podle mého názoru sobecké a osobnsotně nezralé být zodpovědnou matkou. Dnes si žena může vybrat porodnici, kde chce odrodit podle možností, jaké jí zde jsou nabízeny.

  • 32. Eva Reagovat22. 07. 2012 22:36

    Reakce na [32]: Lenny, celková hygiena se nezvýšila pouze díky vzniku porodnic, nebo myslíte, že ano? Poznatek, že existují infekční nemoci a že nedostatečná hygiena výrazně napomáhá jejich šíření, není zase tak starý - a nejde jen o hygienu na porodním sále, ale i o hygienu v domácím prostředí, hygienu potravin nebo osobní hygienu. Ve větě, na kterou odkazujete, nicméně nemluvím jen o hygieně, ale i o lepší výživě a prenatální péči. Pokud jde o sledování srdeční akce, existuje metoda stejně účinná jako kardiotokograf, nazývá se auskultace a jde o prostý poslech. Pokud Vám ještě něco není jasné, klidně se zeptejte. Sama jsem nakonec rodila v porodnici, protože jsem neměla sílu prosadit si domácí porod a taky proto, že nejsem tak úplně přesvědčená alternativistka, ale ráda bych důrazně protestovala proti velmi hloupému názoru, že ženy, které rodí doma, to dělají pro své pohodlí, nebo z jakéhosi bezúčelného hrdinství. Mám kamarádku, která rodila ve Francii - mají tam nápadně vysoký počet císařských řezů, z prostého důvodu, že operace je lépe finančně hodnocený výkon, což byl jeden z důvodů, proč se rozhodla pro domácí porod (ona i dítě byli zcela v pořádku). Připadá vám takové rozhodnutí motivované sobectvím nebo hrdinstvím?

  • 33. Eva Reagovat22. 07. 2012 22:44

    Reakce na [26]: Leilo, jsem ráda, že Vás můj příspěvek potěšil a že jsem Vás takto mohla alespoň psychicky podpořit :-) přeji Vám hodně štěstí, energie a síly!

  • 34. Zuzana Reagovat26. 07. 2012 18:21

    Jenže za nenarozené dítě pojištění nikdo neplatí a pokud se narodí postižené, veškerou péči o něj a příspěvky rodičům platí zbytek republiky.

  • 35. Jana Reagovat13. 11. 2012 12:40

    Matka, která rodí dobrovolně doma, staví své pohodlí nad život dítěte. Rubriky se zkušenostmi z domácích porodů jsou značně nevyvážené, stálo by za to, doplnit do nich i zkušenosti žen, kterým se kvůli porodu doma narodilo mrtvé nebo postižené dítě. Takže maminky, co se tak podporujete v tom, že rodit doma je správné: zkuste na chvíli přestat myslet na své pohodlí a zauvažujte nad tím, že jakkoliv se to těžko představuje, může se to stát i VÁM - ano, Vaše dítě se může narodit mrtvé či postižené a může to být i tím, že jste nebyly ochotné jít do nemocnice.

Vložit nový komentář




Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.

reklama
reklama
reklama

vybíráme z blogů na Maminkám.cz

Přejít na blogy

Nejnovější příspěvky do diskuze

Další nové příspěvky

Do diskuzního fóra

nově založená témata v diskuzi

Další nová témata

Do diskuzního fóra

Těhotenská kalkulačka.



Zapamatovat vložené údaje

Výpočet plodných dnů.


Tisknout

TOPlist